Marknadsför ditt företag

När du har ett företag måste du sälja. Det är så du får in pengar och kan betala hyror och löner, samt förhoppningsvis göra en vinst i slutändan. Själva säljarbetet görs oftast genom att du eller någon du har anställt är ute och träffar prospektiva kunder för att berätta om varför de ska välja dig. I det säljarbetet är det dock oftast en fördel att ha en genomtänkt marknadsföringsplan som stöd. I den ingår saker som företagets visuella profil och olika typer av reklaminsatser.

Profilprodukter

En av de första och enklaste saker ett företag brukar satsa på är olika typer av profilprodukter. Det vill säga saker som har ditt företags logotyp tryckt på sig. Det kan till exempel handla om att du trycker upp tygpåsar eller visitkort, eller att du pryder firmans bilar med företagets namn. Det här har ofta ett dubbelt värde. Dels skapar du synlighet utan att det kostar dig särskilt mycket. Dessutom kan du bygga en intern kultur och stolthet över att jobba hos dig om ni till exempel har gemensamma profilkläder eller liknande. Se till att säljaren alltid lämnar över något med er logotyp på när han eller hon är ute hos kund. Har ni gjort tygpåsar är det en bra idé att lägga ner alla utskrivna dokument i form av offerter och prospekt i en sådan och se till att lämna kvar den efter mötet.

Hemsida och annonsering

Ditt företag behöver också ha en hemsida. En plats på internet där ni kan berätta om er själva och vad ni är bra på. Om någon har sett er reklam eller era tygpåsar och blivit nyfiken ska de kunna surfa in där för att ta reda på mer om er. Se till att hemsidan ger ett professionellt intryck och är informativ. En kund ska snabbt förstå vilka ni är och få med sig ett par argument för varför de ska samarbeta med er.

När ett företag börjat tjäna pengar kan det vara värt att satsa på olika typer av annonsering för att ytterligare öka kundstocken och omsättningen. Det här är dock oftast dyrt och kräver en hel del arbete. Se till att ha en ordentlig plan innan du börjar lägga pengar på reklam. Börja i liten skala med annonser i till exempel lokaltidningen eller på olika webbplatser som är relevanta för din bransch. Tänk igenom vilken typ av människor det är ni vill nå, fundera på vad som krävs för att övertyga dem och köp sen annonsplats på ställen där du tror att de kommer se den.